Ahad, 28 Ogos 2016

Pemasaran Tradisional & Jualan Lansung

Pemasaran Tradisional & Jualan Lansung


.
Di atas adalah gambar yang menjelaskan kaedah pemasaran yang digunakan oleh Kilang untuk memasarkan hasil mereka:

Cara Traditional

Produk dijual daripada Kilang (Syarikat) melalui Agen - Pemborong - Peruncit dan Pelangan.

Mengikut contoh ini Produk TV dijual mengikut peringkat di atas dan setiap pihak mengambil untung masing-masing. Harga daripada Syarikat, RM 10,000.00 menjadi RM 14,000.00 bila dijual kepada Pelangan.

Atau

Cara Jualan Langsung (MLM)

Produk dipasarkan terus kepada Pelangan melalui Pengedar. Pada kebiasaannya agihan kos pengeluaran dan pemasaran adalah; Syarikat (12 – 20%) dan Pengedar (80 – 88%).

Cara Jualan Lansung (MLM) sangat berkesan untuk mempromosi produk baru dan menjimatkan masa dan kos kepada Syarikat.

Oleh sebab Pengedar sangat penting dalam proses Jualan Langsung pihak Syarikat membayar berbagai jenis insentif kepada Pengedar-Pengedar yang berjaya.

Pendapat yang menyatakan barang-barng Jualan Langsung (MLM) tinggi harganya kerana Syarikat terpaksa menanggung bonus dan komisyen Pengedar adalah tidak benar.

Perbezaan diantara kedua-dua cara di atas ialah, Cara Tradisional sering dijalankan syarikat berdaftar dan ramai pekerja. Modal juga besar. Cara Jualan Langsung boleh dibuat oleh orang perseorangan bersama kumpulan masing-masing. Modal pula sangat rendah.

Skim Jualan Langsung (MLM) berkembang dengan cepat di seluruh dunia dan berjaya menjadikan ramai Jutawan.

Ini yang membuat saya berminat mencebur diri dalam Skim Jualan Langsung (MLM). Cita-cita saya adalah untuk mendapat pendapatan lima angka pada 18 September 2018. Dua tahun dari sekarang.

JOM IKUT SAYA.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.